استاندار جوان؛ و شاه کلید زادبومگرایی!

به نام مدیر و مدبر

(دوستانی که توسعه استان عزیزمان، خوزستان؛ برای آنها اهمیت دارد، در بازنشر ایت یادداشت کوشا باشند)

بقلم: مسلم سلیمانی

یادم می آید وقتی اقای حیات مقدم استاندار شد اینجانب یک یادداشت نوشتم که تیتر اول روزنامه فرهنگ جنوب شد (17 مهر 1384) و در روز معارفه به شکل گسترده بین دعوت شده ها توزیع و درحالی که استاندار وقت روزنامه به دست و مطلب را می خواند عکسی گرفته شد و در شماره بعد بازتاب آن منتشر شد... در آن یادداشت به تفصیل در خصوص توسعه خوزستان مطلب نوشتم. قطعن ایشان میل داشت که خوزستان در مسیر توسعه قرار گیرد اما چون وام دار جریان متبوع خود بود با پذیرش نیروهای تحمیلی مواجه شد و قطار توسعه از ریل اصلی خود خارج شد...
در آن یادداشت یکی از راه های توسعه را توجه به جدول ارشدیت و اولویت دانستم ( در ذیل مجدد توضیح خواهم داد)
مطالب مورد نظر را در سه بخش تقدیم حضور می کنم:
الف: اپورتونیست و دکترین مصادره:

استاندار جوان و فعال جدید ( اینکه گفته می شود جناب دکتر غلامرضا شریعتی جوان است در مقایسه با سن موجود مدیران قیاس می شود و الا ایشان بالای 40 سال دارد که از نظر سنی، علمی و تجربه در پختگی خوبی بسر می برد. یک زمانی ما وزیر 22 ساله داشتیم!!!) که خود برخواسته از منطق زادبومگرایی است ، نیک می داند که افراد فرصت طلب و سود جو همیشه با طرح و برنامه خاص خود در کمین هستند و هم زمان دو کار را انجام می دهند.
یک: ذهن مدیریت کلان استان را به سمت دیگری! انصراف می دهند
دوم: با کاشتن نیروهای خاص در صدد حفظ منافع خود هستند.
(راه برون رفت از دام این افراد را در ذیل عرض می کنم)
ب: مین گذاران:
یک عده ای سازمان یافته و در پاره ای موارد به شکل انتحاری عمل می کنند و موانعی را به وجود می آورند. اینان پیاده نظام همان دسته اول هستند. گاهی یک طرفه اطلاعات بدست می آورند. اینان دو زبان و یک گوش!!! دارند. بیشتر حرف می زنند و جو سازی می کنند تا تعقل!... گاهی حتی یک گوش هم برای شنیدن ندارند. 
اگر تیم رسانه ای قوی و با برنامه وجود داشته باشد در دراز مدت باعث می شود تا به کمک سمعک! روشنگری دروازه ورودی اطلاعاتی این داسته گشوده شود و بخش اعظم اینها علاوه بر اینکه پیاده نظام جریان اپورتونیست نشود، جزو نیروهای کار مجموعه توسعه نیز قرار گیرند...
دسته دیگر از مین گذاران! بصورت پروژه ای عمل می کنند. از اردوگاه خاصی به آنها دستور می دهند که چگونه تخریب کنند. و حال آنکه خود آگاه هستند که چکار می کنند اما چون باید رقیب را خراب کنند اینگونه وسیله را برای هدف خود، مباح می دانند!
استاندار جوان در قالب یک برنامه اجرایی خوب ( که در پایان عرض می کنم) می تواند آرزوی شوم «مین گذاران» را به گور بفرستد...
ج: کلید اعتلای توسعه استان:
در این بخش با ارایه چند توصیه اجرایی و عملی توجه استاندار مردمی و جوان ؛ و الیت های استان را جلب می کنم تا همگان حول این محور تلاش کرده و از همه عِده و عُده موجود در استان بهره ببرند و دعای خیر این مردم زجر کشیده را برای همیشه بدرقه خود کنند...
.1 – چینش بهینه مسیولین:
برخی از مسیولین در حد و اندازه پُست موجود خود نیستند.و همانگونه که استاندار عزیز گفت: «در جابجایی نباید عجله کرد» اما به این مفهوم نیست که جابجایی نخواهد بود!
این جابجایی یک مکانیزم می خواهد که با توجه به جدول ارشدیت عرض می کنم.
.2- استفاده از همه ظرفیت ها
ظرفیت های زیادی در استان وجود دارد. بنده با مطالعه ای که کردم در چند مورد غیر از مباحث مربوط به صنعت نفت امکان تهیه چند محصول و تامین برای خاورمیانه در استان خوزستان وجود دارد.. برنامه مفصلی هست که حاضریم با تیم کارشناسی تبادل نظر کنیم...
ظرفیت های اقلیمی ، انسانی و معنوی بسیار که شاید برخی از آنها به قدر کل تامین ارز از راه فروش نفت بتواند ارز آوری کند!
.3- وضع فوق العاده قانون
استاندار خوزستان می بایست بعد از مشخص شدن چند طرح ویژه مربوط به بند فوق ، قانون ویژه ای را در استان تصویب و در دولت تایید کند که بتواند بعنوان پایلوت، استان خوزستان را پیشقراول توسعه کشور کند... ( روی این موضوع هم کار و دقت شده است)
.4- جدول ارشدیت:
تمامی مدیران می بایست بر اساس «جدول ارشدیت»و لیاقت انتخاب شوند تا بتوانند همزمان با « قانون ویژه» حرکت کرده و منابع را بر اساس جدول «اولویت» مدیریت کنند.
اگر یک مدیر بر اساس ارشدیت و لیاقت انتخاب نشده باشد قطعن نمیتواند از ظرفیت ها درست استفاده کند و اصولن قدرت تشخیص اولویت ها را نخواهد داشت.
.5- معضل بیکاری:
با کمترین امکانات معضل بیکاری در مدت بین 2تا3 سال قابل حل می باشد. حداقل 90 درصد بیکاری در استان با «اشتغال مولد» از بین خواهد رفت. طرح و «بیزنس پلن» این کار آماده ارایه می باشد که در آن «قانون ویژه» از ظرفیت تمامی دستگاه های اقتصادی استان بهره برده می شود و با نظم و برنامه خاصی از استعداد یابی بیکاران شروع تا آموزش، تولید و شبکه فروش داخلی و خارجی را شامل می شود...

.6- استحکام خانواده:
همانگونه که دکتر شریعتی می دانند یکی از مشکلات عمده جامعه ما عدم توجه بهینه به مسایل خانواده می باشد که خروجی آن طلاق آشکار و طلاق های عاطفی می باشد.
برای برون رفت از این معضل 380 صفحه مطلب کارشناسی با 120 رفرنس در اختیار داریم که به زندگی خانواده ها در چند بُعد استغنا ببخشیم:
اول:شروع ازدواج و مکانیزم های علمی و تجربی بهترین انتخاب
دوم:راه برون رفت از نزاع عای خانوادگی و اختلاف ها که در 20 مورد منجر به زندگی دوباره و در 3 مورد فقط می بایست به طلاق ختم شود..
سوم: زندگی عاشقانه و راه های ایجاد عشق در زندگی..
استاندار عزیز با زیرساختی که عرض کردم ، اگر تحقق پیدا کند می تواند قطعن به این دو مهم دست یابد که پس از دست یابی به این دو مهم، هر اقدام شایسته ای غیر از آن دو موردنیز قابل دسترسی است.
اما به قول ضرب المثل قدیمی :
«کار هر بز نیست خرمن کوفتن، گاو نر می خواهد و مرد کهن»
قطعن در مثال مناقشه نیست. روی این مثَل به این است که می بایست از همه ابزار لازم و ظرفیتها در زیر سایه عقل و خرد بهره برد.
قوی ترین مرد اجرایی در دنیا اگر بخواهد سکان مدیریت یک استان را به عهده بگیرد اما با مجموعه ای از مدیران فشل، قطعن موفق نخواهد شد. اگر مجموعه مدیران آدمهای قوی باشند اما نقشه راه، برنامه و قانون مناسب در اختیار نداشته باشند باز هم ره به جایی نمی برند...
اینجانب با بضاعت کم خود، مطالبی را که حداقل بیش از 10 هزار صفحه کار پژوهش کردم را حاضرم در اختیار مدیرانی قراردهم که به شایستگی آنها شکی نباشد، تا « فاذا عزمت فتوکل علی الله»
آرزوی سربلندی و استعلا برای استانم خوزستان و کشور آزاده ام ایران و همه مدیرانی که در دایره لیاقت در حال انجام وظیفه هستند، داردم.
ارادتمند
مسلم سلیمانی
17 تیر 1395
سایت www.MoslemSoleymani.ir
کانال تلگرام @Moslemsoleymani

1 نظر

  1. darush kolahkajdarush kolahkajsays:

    باسلام خدمت شیخ:تجربه رانبایدتجربه کرد.چنانچه استاندارمحترم برای حفاظت خودازعملیات انتحاری گروهی خاص خودرابا مشاوران ومدیران لایق همسو وهمگراایزوله ننماید وهمچنین طرح وایدهای کارشناسی شده آنهارا عملیاتی ننمایدقطعا درآینده نه چندان دور با کم کاری وناکارمدی وصدهاالقاب ومقایسه نابرابری بارقباکارنامه خودرابانمرات منفی سیاه خواهدکرد،پس اسناندارمحترم گوش به زنگ باش وفرصت راغنیمت بشمار؟؟؟