زادبومگرایی و انتخابات اهواز / ( تحلیل آماری از انتخابات مجلس نهم و دهم)

 

شوشان – مسلم سلیمانی :

 

 

آنچه در این جا حائز اهمیت است بیان تحلیل آماری از دو انتخابات مجلس در دور نهم و دهم شهرستان اهواز است که ابتدا این آمار برسی و سپس تحلیل مبتنی بر آن ارایه می شود و آنگاه کاندیداهای محترم در خواهند یافت که در کجای افکار عمومی قرار گرفته اند.

قبل از ورود به بحث یک نکته ضروری است.

آیا رأی دهندگان در مرحله دوم سیاسی رأی می دهند؟ ( حزبی) یا قومی؟ یا به توانایی افراد توجه می کنند؟!
بی شک اگر چه رأی دهندگان در مرحله دوم به شدت کم می شوند اما یک بخشی از آرا سیاسی و یک بخشی هم طایفه و قوم همان کاندیدا هستند.
اما موضوع سوم را اگر بتوانند به خوبی به مخاطبین برسانند می تواند جمعی از جمعیت خاکستری را به سمت خود بکشاند.
جمعیت زادبومگرایی با داشتن برنامه های متعدد برای توسعه و رفاه عمومی اگر به نتیجه برسد که کدامیک از کاندیداها حاضر است که از این ظرفیتها به نفع مردم استفاده کند، بی شک از او بخاطر مردم حمایت خواهد کرد.

دو برنامه از برنامه های مختلف این جمعیت عبارت از:
اشتغال و کار آفرینی و کاهش چشم گیر آن در یک فرصت دو ساله
تحکیم مبانی خانواده و بحث ازدواج پایدار و زندگی عاشقانه...
اما اینک به بیان آماری در دو انتخابات گذشته توجه می کنیم:

اول: رأی اولی ها:
بر اساس آمار ارایه شده وزارت کشور کل واجدین شرایط رأی در سراسر کشور 54915024 و تعداد 3880300 نفر رأی اولی هستند. ( یعنی حدود 7 درصد)
کل آرا به صندوق ریخته در مجلس نهم 457108 بوده که اگر رأی اولی های این دوره را بطور متوسط در اهواز همان 7 درصد بگیریم یک چیزی نزدیک 60200 نفر می شود. که در واقع در مجلس نهم حدود 860000 نفر واجد رأی بوده اند که واجدین رأی در انتخابات مجلس دهم حدود 920 هزار نفر می شود.
اما با نگاهی به آرا ریخته شده در صندوق برای مجلس دهم می بینیم که فقط تعداد 5450 نفر نسبت به دور قبل بیشتر رأی داده اند. یعنی انگیزه کافی برای رأی اولی ها نیز ایجاد نشده است و کاندیداها در جذب این جمعیت ناتوان ماندند!( یعنی فقط 8 درصد از رأی اولی ها پای صندوق آمدند.)

دوم: تحلیل مجلس نهم:
کل آرا به صندوق ریخته در مجلس نهم 457108 رأی بود که نسبت به واجدین شرایط 53.1 درصد می شود.
از این آرا سید شریف حسنی 45.9 درصد را کسب و مستقیم به مجلس می رود.
افراد راه یافته به دور دوم:
سید شکرخدا موسوی با 21.6 درصد
شبیب جویجری با 21.6 درصد
ناصر سودانی با 20.2 درصد
جعفر فلسفی با 18.3 درصد به دور دوم راه پیدا می کنند.
معمولن دور دوم مشارکت کمتر است. تعداد 239752 نفر در دور دوم رأی دادند. یعنی کاهش 52.4 درصد نسبت به آرا مرحله اول و تنها 27.8 درصد نسبت به کل واجدین شرایط رأی.
که در نهایت آقای سید شکرخدا با 52.4 درصد نسبت به آرا مرحله دوم و سودانی با 41.3 درصد از آن، به مجلس راه یافتند.

سوم: مجلس دهم:
در مرحله اول انتخابات مجلس دهم از مجموع حدود 920 هزار واجد شرایط رأی تنها 462558 نفر رأی دادند. یعنی دقیقن حدود 50 درصد رأی دادند. که از این تعداد آرا، آقایان:
همایون یوسفی 23.3 درصد
کاظم نسب 19.1 درصد
سید شکرخدا17.7
سید شریف 15.5
جویجری 14.8
ساری 14.4 درصد از آرا را تصاحب کردند.
چیزی که در اینجا مشهود است حضور سه نفر که برای بار اول در انتخابات مجلس شرکت کردند و سه نفر نام آشنا.
با نگاهی به آرا و تطبیق دو مجلس با هم می بینیم که افراد نام آشنا کاهش! رأی داشته اند.
کمترین ریزش مربوط به سید شکرخدا موسوی با 3.9 درصد کاهش و بعد از آن جویجری با 6.8 درصد کاهش و بعد از آن سید شریف با کاهش معنا دار 30.4 درصد می باشد. (علت کاهش را در قسمت بعد عرض می کنم!)
در دور دوم سه نفر با عنوان اصلاح طلبی و سه نفر هم با عنوان اصولگرایی به مصاف رقابت می روند. آیا لیست ها رأی می آورند؟ یا قومیت ها؟ یا برنامه محوری ؟ یا ترکیبی از چند پارامتر؟
به نظر نگارنده امکان رأی آوردن یک دست برای هر لیست وجود دارد. زیرا اگر تب تهران به شهرها سرایت کند، بی شک پیروز جریان اصلاح طلبی خواهد بود. مشروط به اینکه از درون به همدیگر رکب نزنند.
امکان رأی آوردن لیست اصولگرایی هم وجود دارد. مشروط به اینکه از همه ظرفیت خود استفاده کنند و به هم رکب نزنند.اما بهتر است که مردم افرادی را به مجلس بفرستند که بتواندد در دفاع از آنها مدل توسعه پایدار را پیاده سازی کرده و در جهت رفاه عمومی کارآمد باشند.پس؛ در این صورت امکان رأی آوردن تلفیقی هم وجود دارد...

چهارم: سبد رأی سایر افراد:
با نگاهی ساده به جدول آرا افراد در می یابیم که 8 نفر بعد از این 6 نفر در مجموع 320733 رأی آورده اند و 78 نفر بعدی در مجموع 141825 رأی.متوسط رأی این 8 نفر 40091 رأی و متوسط رأی سایرین 1818 رأی می باشد.8 نفر بعدی یا اصولگرا هستند یا با ذائیقه اصولگرایی هستند.
بی شک هر دو جناح اگر با هم پایه ای های خود ائتلاف حقیقی و کاملی داشته باشند ، پیروز می شوند اما اگر تاکتیکی بخواهند با گروه باشند و پشت پرده به تک رأی! و دو رأی!!! بپردازند احتمال شکست وجود دارد.

اما مع الوصف خواهید دید که هر دو جناح چیزی حدود 30 درصد از واجدین شرایط رأی را پای صندوق می کشانند. و مهم 70 درصد دیگر هست که چه برنامه و مکانیزمی می تواند آنها را راقب به شرکت در انتخابات کند!
زادبومگرایی به اندازه کافی برنامه برای ترقیب شهروندان به رأی دارد. اما تا زمانی که از کاندیداها در برابر مردم قول نگیرد که برنامه های اشتغال و تحکیم مبانی خانواده را در مجلس به شکل ویژه پیگری نکنند و گزارش آن را هر دو ماه یک بار به مردم ارایه ندهند، از کاندیدایی حمایت نخواهد کرد.
آقایان کاندیدا
بالاخره سه نفر از شما به مجلس خواهد رفت اما هر کدام از شما به ملت قول بدهید که یک کار!!! را برای این مردم انجام خواهید داد.
جمعیت زادبومگرایی ( در عین حال عرض می کنم که تفکر زادبومگرایی متعلق به همه مردم هست و در ید شخص خاصی نیست اگر چه در حال حاضر جناب سردار عبدالحسین عفت نژاد محبی دبیرکل آن و اینجانب و استاد عبدالرحمن نیک سرشت و دکتر حسین کاملی و جناب طوینتی و مهندس معینی زاده و تعداد دیگری از دوستان در حال نهادینه کردن آن هستیم ) اگر در این انتخابات به نتیجه نرسد که از کسی حمایت کند، در صورتی که نمایندگان مجلس دهم بخواهند قدم های اساسی برای مردم بردارند، با کمال میل برای ملت، برنامه های خود را یکی پس از دیگری در اختیار نمایندگان استان قرار خواهد داد.

 

لینک این یادداشت در شوشان:

http://shooshan.ir/fa/news/32311/%D8%B2%D8%A7%D8%AF%D8%A8%D9%88%D9%85-%DA%AF%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%88-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%87%D9%88%D8%A7%D8%B2


ارادتمند
مسلم سلیمانی
29 فروردین 95

1 نظر

  1. شرکت آرازشرکت آرازsays:

    بزرگترین تولید کننده دستگاه های حضور و غیاب و دستگاه گشت و نگهبانی دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی، دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره، دستگاه حضور و غیاب کارتی ، جامع ترین نرم افزار حضور و غیاب، نمایندگی دستگاه حضور و غیاب در سرتاسر کشور به همراه قرعه کشی ماهانه سکه طلا هم اکنون تماس بگیرید ایمیل:[email protected] تلفن: 09126231057 موسوی این پیام توسط سیستم آی الکسا ارسال شده است - در گوگل سرچ کنید : آی الکسا