قسم به قلم

بنام خالق عقل
همه ی نوشته ها ارزشمند است!

 

قسم به قلم:
دیشب ( پنجشنبه 24 دی 94) به مناسبت درگذشت دوست نویسنده شادروان «عبدالرضا سلیمانی راد» مراسم گرامی داشتی توسط دوستان مطبوعاتی در اهواز برگزار شد که بنده در این مراسم سخنرانی کردم.
موضوع صحبت در خصوص ارزش قلم و نوشته بود. شاید از زاویه ای که صحبت کرده ام کمتر شنیده باشید. لذا خواستم فایل صوتی را بفرستم فکر کردم برای لود کردن دوستان مشکل داشته باشند. بخاطر همین تصمیم گرفتم مطلب رو به شکل نوشتاری تقدیم کنم که قابل انتشار در جراید هم باشد.

حتمن آیهی «ن والقلم و مایسطرون» را بارها شنیده اید. «ن» اسم رمز است بین خدا و رسولش. شاید می خواهد یک حادثه خاص را که در معراج پیامبر از وضعیت اهل قلم با آن مواجه بوده است را یادآوری کند! بعداز آن «واو» قسم هم روی «القلم» رفته و هم روی «مایسطرون».
این تاکید قسم می رساند که هم ماهیت قلم ارزشمند است و هم محصول آن که «نوشته» باشد.«ال» در «القلم» الف و لام جنس است. یعنی قسم به همه قلمها ( نه برخی از قلمها!). «ما» در «مایسطرون» برای مصدر است . یعنی قسم به خودِ نوشته. (در خصوص احتمالات مختلف در کتب تفاسیر مطالب زیادی گفته شده است که شما می توانید مراجعه کنید)
نگارنده معتقد است با توجه به اطلاق کلام و حجیت ظهور می بایست این جمله را در معنای اظهر خود که همان «اصاله الظهور» هست، معنا کنیم. که می شود : قسم به قلم و هرآنچه می نویسد. اینجا نمی شود تقیید بزنیم که قسم به برخی قلمها و برخی نوشته ها زیرا برخی از آنها خوب است و برخی بد!
قلم به مزدی:
اینجا یک فرع باز می شود و آن هم قلم به مزدی است. قلم به مزدی بدترین نوع کاسبی است. یک اندیشمند برای قلم زدن نباید شرط بگذارد که مزد بگیرد. زیرا ارزش و قیمت قلمش در جامعه معلوم خواهد شد.
تهمت جنون:
سوگند به قلم توسط پیغمبر آخر ، در سرزمینی که تمام با سوادان آن از انگشتان دست کمتر بودند، بدون هزینه نبود. تهمتها جاری شد که او (پیامبر (ص) دیوانه است.در دنیای مدرن امروز نیز، آنها که از جامعه خود جلوترند، وقتی طرح و یا تئوری می دهند که خواص از درک آن عاجز است، به مبتکر آن انواع تهمت ها را می زنند.از این رو قرآن در ادامه می فرماید: و ما انت بنعمه ربک بمجنون.
علم و دانش یک نعمت بزرگ:
اولن این توجه به علم و قلم و نوشتن یک نعمت الهی است.ثانین؛ ای پیامبر ، نگران تهمت جنون که جهال می زنند، نباش (خودشان دیوانه اند که از فهم و درک بهره ای ندارند)
امروزه می بینیم که از معجزات همه پیامبران الهی اثری نمانده اما معجزه پیامبر آخر که همان قرآن سراسر علم و معرفت است، جهان شمول شده است. در یک کلام می توان گفت که علم و دانش بالاترین معجزه زندگی بشر است.
اجر جاویدان:
در برابر آن همه تهمت و آزارها که جهال و مشرکین بر پیامبر (ص) روا داشتند، خداوند می فرماید که ضمن بی توجهی به همه آنها، اجر جاویدان و بزرگی در انتظار او خواهد بود.( و ان لک لاجرا غیر ممنون)
راه برون رفت از تهمت:
آن تاکتیک که اهل علم باید در برابر افراد جاهل داشته باشند، «اخلاق بزرگوارانه» است (و انک لعلی خلق عظیم) از همین روست که پیامبر (ص) می فرماید: بعثت لاتمم مکارم الاخلاق.
همین یک جمله برای تمام کسانی که با چماق انسانیت! به جنگ دین می آیند و می گویند ما دین را قبول نداریم، فقط آدم باید به انسانیت!!! توجه کند، کافی است که اگر اندکی تامل کنند، در می یابند که مکارم اخلاق مگر غیر از دستورات انسانی است؟!
پیامبر آمده است تا محاسن اخلاقی و منطبق بر فطرت را دوباره به کالبد مرده و جهل زده جامعه بر گرداند. اما ارباب تزویر و ریا و قدرت می خواهند همچنان مردم در جهل بمانند تا برای سر خود نمدی ببافند.
نتیجه:
عاقبت حق و باطل از هم تمییز داده می شود و ابر ابهام از جلوی خورشید معرفت به کنار می رود و نور عالم تاب نمایان می شود « تا سیه روی شود هر که در او غش باشد»
قرآن می فرماید: فستبصر و یبصرون.
یعنی هم جاهلان به بطلان تهمتهای خود خواهند رسید و هم تو ای پیامبر(ص) شهد شیرین حقانیت را خواهی چشید.
«چرخ گردون گر دو روزی بر مراد ما نبود/ عاقبت یکسان نماند کار دوران غم مخور»
نکته نهایی:
نگارنده با همه توضیحات گفته شده معتقد است که همه نوشته ها حرمت دارند. حتی نوشته هایی که ممکن است آنها را باطل محض بدانیم.زیرا نوشته هایی که ممکن است به نظر باطل محض باشد، لازم است تا مطرح شود تا بزرگان اهل فن به خود ایند و در مقام جواب به شبهه، فرصت بیان بسیاری از حقایق را پیدا کنند. در بسیاری از مواقع نمی شود خیلی از مطالب حق را بیان کرد زیرا گوش شنوایی وجود ندارد. با بیان شیوه باطل آن، گوش ها آماده شنیدن می شود و بر اهل فن لازم است که با شجاعت و بدون ترس، به روشنگری بپردازند و این وظیفه اصلی فرهیختگان و اصحاب قلم است.
شاید از این جهت باشد که خداوند به مطلق «نوشته» سوگند یاد می کند! زیرا حتی اگر مطالب آن باطل باشد، زمینه ای فراهم می کند تا جامعه تشنه حقیقت را آماده شنیدن کند. و باید از این شرایط استقبال کرد و با بیان علمی به موقع گوینده مغرض یا جاهل را با فکر و اندیشه ، از محبوبیت قلوب انداخت...
زنهار که هر گونه برخورد قهری، نتیجه عکس خواهد داشت. می شناسم افرادی را که برای بیان مطالب خود علاوه بر اینکه منطق و استدلالی ندارند، پر از تناقض هم هستند، اما با دستگیری آنها، به یک سوپرمن تبدیل می شوند و آن وقت هزینه حذف فکر آنها بالا می رود.
از عقلای جامعه می خواهم که به سلاح علم و دانش مجهز شوند و در عصری که شبهه ها هم مدرن است، سطح مطالعه و استدلال خود را بالا ببرند...

 


ارادتمند
مسلم سلیمانی
www.MoslemSoleymani.ir
ایمیل [email protected]

1 نظر

  1. ایرانی نیکایرانی نیکsays:

    فروش ویژه پنل های پیامک با قابلیت ارسال به شهر و استان - جنسیت - سن و سال http://iransmspanel.ir اعطای نمایندگی پنل های پیامک 66090292 - 021 فروش پنل های اس ام اس با پایین ترین تعرفه در کشور از سال 1386 تا امروز ! با بیش از 960 نماینده فعال در سراسر ایران پنل های اس ام اس مناسب انتخابات http://iransmspanel.ir تلفن دفتر فروش از ساعت 9 صبح تا 15 عصر : 66090292 - 66090686 - 021 پنل های پیام کوتاه ، برای ارسال اس ام اس های تبلیغاتی شما تلفن : 66090292 - 66090686 - 021 سایر خدمات ما با قابلیت اعطای نمایندگی به شما : --------------------- سامانه تخصصی دفاتر بیمه http://bimesms.ir --------------------- پنل رایگان اس ام اس برای شما http://iranbulk.ir -----------