مشکل انتخاب مدیران با جدول ارشدیت حل می‌شود

۲۶ شهریور ۱۳۸۴ - بعد از ظهر ۱۸:۱۵ تعداد بازدید : 5847 کد خبر : ۲۹۱۲۰

 

یکی از بینندگان «بازتاب» با ارسال پیامی نوشت: یکی از چالش‌های مهم از اول انقلاب تاکنون، بحث واگذاری مسئولیت‌ها به افراد است که البته آنان در جایی که افراد هم سالم بوده‌اند و هم کاردان، کارهای زیربنایی خوب و قوی انجام داده‌اند...

 

مشکل انتخاب مدیران با جدول ارشدیت حل می‌شود                 

۲۶ شهریور ۱۳۸۴ - بعد از ظهر ۱۸:۱۵ تعداد بازدید : 5847 کد خبر : ۲۹۱۲۰

 

یکی از بینندگان «بازتاب» با ارسال پیامی نوشت: یکی از چالش‌های مهم از اول انقلاب تاکنون، بحث واگذاری مسئولیت‌ها به افراد است که البته آنان در جایی که افراد هم سالم بوده‌اند و هم کاردان، کارهای زیربنایی خوب و قوی انجام داده‌اند.

 

با تغییر رؤسای محترم جمهور از گذشته تا به حال، شاهدیم که مدیرانی پس از سال‌ها کار و صرف هزینه از بیت‌المال، کاری یاد گرفته‌ و حال، زمان ثمردهی آنان فرا رسیده است، اما ناگهان با تغییر مدیریت کلان کشور، آنان به کناری گذاشته می‌شوند و یک عده تازه‌نفس (کم‌تجربه) به جایشان می‌نشینند و تا بخواهند، سوارکار شوند کلی کارخرابی می‌کنند و... .

 

این مشکل و معضل به هیچ مقطع زمانی اختصاص ندارد، بلکه در همه زمان‌ها چنین بوده و هست، البته راه‌حل آن بسیار ساده است و آن این‌که با تهیه یک جدول ارشدیت، می‌توان به آن پایان داد. چطور؟ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی می‌تواند، متولی تهیه یک جدول ارشدیت (بانک اطلاعاتی) شود که در آن چند حسن وجود دارد:

 

بانک اطلاعات

در این بانک، اطلاعات مربوط به افراد اعم از سن، تحصیلات، تجربه، تالیف، پژوهش، تحقیق، مدیریت، گرایش فکری و دینی و... لحاظ می‌شود که البته برخی موارد می‌تواند، ضریب اصلی به شمار می‌رود تا در زمان لزوم بتوان بر مبنای آن تصمیم گرفت و هر کس در رأس این جدول ارشدیت باشد، برای مسئولیت مورد نظر گزینش می‌شود.

 

این کار باعث می‌شود تا:

1ـ انگیزه‌ای برای رشد و شکوفایی در جامعه به وجود آید و پله‌های ترقی به سرعت پیموده شود، اما در صورتی که به بهانه‌های مختلف سیاسی و اجرایی از شایستگان استفاده نشود، دو ضرر متوجه جامعه خواهد بود؛ یکی فرار مغزها و دیگری نفله شدن مغزها. نخبگانی که می‌بینند جایگاهی ندارد، اگر بتوانند به رغم میل باطنی از کشور خارج می‌شوند و به گفته وزیر سابق علوم از هر هفت نفر تنها یک نفر به کشور برمی‌گردد و آنهایی که نمی‌توانند خارج بروند، می‌مانند و تحقیر و تمام انگیزه و خلاقیت آنان کشته می‌شود و ... .

 

2ـ حاکم شدن شایسته‌سالاری به جای جریان‌گرایی، باعث می‌شود تا در کار دولت جدید، وقفه ایجاد نشود. ما می‌بینیم که از اواخر دولت هشتم و حتی تا چند ماه آینده، کار خاصی انجام نمی‌شود و به شکلی تصمیم‌گیری‌ها تعطیل است.

 

هر یک روز، روزمرگی و تعطیلی محتوایی، خسارتی است بزرگ؛ هم از جهت مادی که بیت‌المال مسلمین تلف می‌شود و هم از جهت معنوی که روز قیامت از عمر سؤال می‌شود «و لعمرک فیما افنیت»؛ این‌که عمرت را در چه راهی مصرف کردی؟ این سؤال پس از سؤال مربوط به امام است، بعد از آنی که می‌پرسند، امام تو که بود از عمر سؤال می‌کنند؟

 

با این کار هم سرعت در خدمت به مردم حاصل و هم جلوی زیاده‌خواهی جریانات سیاسی گرفته می‌شود. نه کسی با سفارش به صدارت می‌رسد و نه به خاطر رفیق‌بازی و... و هیچ‌کس هم گلایه‌ای نخواهند داشت.


مسلم سلیمانی

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...